top of page

Handen in de lucht!

Vandaag tijd voor wat gekke, opvallende dingen die ik heb gezien op stage! De kinderen krijgen 4x per week een half uurtje Nederlandse les. Dit gebeurt in een soort langwerpige, smalle schuur. Hieronder een foto!

Vandaag deden ze niet echt goed mee met de Nederlandse les... En wat er toen gebeurde... "Jongens en meisjes, allemaal handen in de lucht, hoog in de lucht, beide armen!" Dat deed iedereen. Ik vroeg me af wat er ging gebeuren, spelletje om ze weer bij de les te krijgen?? "Zo... Zo blijven we de komende minuten zitten." Wat?!?! De kinderen zaten met hun armen in de lucht en dat wordt al snel SUPER zwaar, denk maar eens aan als je je vinger opsteekt in de klas... Die ondersteun je ook vaak met je andere hand. De kinderen begonnen na 1,5 minuut toch al flink te piepen en te zuchten. En als iemand zijn/haar armen weer omlaag deed? Dan kwam er weer een minuut bij! Ik denk dat ik dat bij jullie, groep 6/7b, ook maar eens ga doen! Pas maar op!!! Geintje hoor!

Verder zag ik vandaag een groot bord hangen in de gang met de titel: Honor children. Dit betekent: eer kinderen, kinderen die extra in het zonnetje worden gezet. Van elke klas hangt er een foto op met daarop 3 kinderen uit die klas. Ik vroeg de kinderen hoe je op dat bord kon komen, is dit voor goed gedrag? Ze vertelden mij dat je op dat bord kwam als je de beste cijfers haalde van de klas. Een meisje uit mijn klas vertelde mij trots dat zij al 7x achter elkaar op het bord hangt. Het bord verandert 2x per jaar, dat betekent dus dat zij al vanaf de kleuters op het bord hangt. Ik vind dat best zielig voor de andere kinderen. Niet iedereen is even slim, maar er zijn genoeg kinderen die heel hard hun best doen en KEIHARD werken, maar toch nooit de beste cijfers van de klas zullen halen... Je kunt niet altijd overal de beste in zijn, als je maar je best doet! Dat vind ik het allerbelangrijkst!

Verder ben ik veel bezig met inzetten van het aandachtsblokje en het inzetten van de klaarspelletjes! Hier plaats ik deze week nog een filmpje van op de site, waarin je kan zien hoe dit gaat!! De klaarspelletjes vinden ze ontzettend leuk. Ze vragen me de heeeele dag: "Juf, juf, juf! Gaan we vandaag nog een spelletje doen?!!" Hou de site dus in de gaten voor het filmpje!

Ik krijg steeds beter contact met de kinderen, ik klets veel met ze over wat hen bezighoudt, wat hun hobby's zijn en hoe hun leven er thuis uitziet. Wat opvalt is dat veel kinderen met hun ouders EN hun opa en oma thuis wonen. Ook zijn veel ouders gescheiden of werkt één van de twee ouders op een ander eiland, bijvoorbeeld op Jamaica of op de Dominicaanse Republiek. Het praten gaat soms nog best lastig hoor, ik snap sommige kinderen vaak niet, omdat zij heel anders Engels praten dan ik. Gelukkig vinden ze het niet erg als ze iets 2x, 3x, 4x of zelfs 5x moeten herhalen en ze lachen er ook gewoon om als ik er weer eens geen sikkepit van begrijp!


Featured Review
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Tag Cloud
Er zijn nog geen tags.
bottom of page